بیان اندیشه های نو

جهان بینی برتر

بیان اندیشه های نو

جهان بینی برتر

أمیر المؤمنین علیه السلام یقول: نَبَّهْ بَالتَفَکُّرِ قَلْبَکَ وَجافِ عَنِ اللَّیْلِ جَنْبَکَ وَاتَّقِ اللهَ رَبَّکَ".
{ امام علی (ع) می فرماید با فکر و اندیشه دل خود را بیدار کن.شب‌ها پهلوى خود را از بستر تهى کن.و در برابر اللّٰه که پروردگار تو است تقوا پیشه کن }
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد 68 , صفحه 318

نویسندگان

                                                              افسردگے

توضیح⇓
افسردگے در نوجوانان و جوانان بہ صورت روحیہ اے غمگین و احساس بیهوده بودن بروز می کند.

 

نشانہ هاے افسردگے⇓
1- کاهش علاقہ بہ فعالیتهاے شاد
2- تغییر وزن
3- مشکلات خواب
4- خستگے و فقدان انرژے
5- کاهش تمرکز وتصمیم گیرے
6- میل به تنهایے(انزوا و درونگرایے)
7- اقدام بہ خودکشے
8- ملامت و سرزنش خود

علݪ افسردگے جوانان و نوجوانان⇓
1- مرگ فردی که برای آن عزیز است.
2- خشونت والدین
3-مشکلات کشف هویت خودوشکست درایفاءنقش خود
4- احساس نا امنی
5- اعتیاد والدین

درمان افسردگے⇓
1- تغییر فکر واحساس بی ارزشی و کفایتے شخص افسرده نسبت بہ خود
2- تشویق بہ کارهاے هنرے،ورزشے،دینے و...
3- بہ حرف هاے آن گوش بدهیم حتے اگر نمیتونیم راه حل بہ او بدهیم.
4- تنها نگذاشتن آن
5- معاشرت با افراد شاداب،فعال و مثبت اندیش
6-داشتن برنامہ ریزے در زندگے
7- انجام حرکات ورزشے و هوازے مثل ایروبیک و..
8-توسل بہ خدا و ائمہ در مواقع دلتنگے


راهکارهاے قرآن کریم براے درمان افسردگی⇓

1- مومنان کسانے هستند که هر گاه مصیبتے بہ آنان برسد متوجہ خداوند شده و مے گویند: انا لله و انا الیہ راجعون.[بقره/ 156] در حقیقت ما از خداییم و بہ سوے او باز مے گردیم. »

#قرآن کریم با بیان این دستورالعمل، انسان مصیبت زده را از افتادن بہ ورطۀ اضطراب و افسردگے نجات مے دهد.

2- در صورت بروز اضطراب با بیان «أَلَا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[رعد/ 28]، او را بہ آرامش و دور شدن از اضطراب دعوت مے کند. شخصے کہ معتقد بہ نیرویے فراتر از ماده باشد هیچ گاه از دست دادن چیزے از امور دنیوے او را افسرده و غمگین نمے کند.

3- طبق بیان دیدگاه های شناختی نیز، سه نگرش منفی وجود دارد که باعث بروز افسردگی در انسان می گردد.

الف) خداوند در مقابله با این عوامل می فرماید:«وَلِلَّهِ الْعِزَّهُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ» [منافقون/ 8]
 از این رو شخصی که خود را عزیز بداند و به این نسخۀشفا بخش توجه کند دچار احساس حقارت نمی گردد.

ب):خداوند در جای دیگر از احساس بدبینی نهی و آن را گناهی بزرگ شمرده و می فرماید:
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ» [حجرات/ 13]
«ای مردم! در واقع ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را نژادها و قبیله هایی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. »
آری کسی که به آیات الهی مومن است تلاش می کند نسبت به دیگران بدگمانی نداشته باشد یا بد گمانی خود را کنترل کند؛ در آن حال از افسردگی و افسرده شدن نجات یافته است.

ج) قرآن کریم در رابطه با عامل دیگر ایجاد افسردگی یعنی احساس نومیدی، می فرماید:
«وَلَا تَیأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا ییأَسُ مِن رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکافِرُونَ» [یوسف/ 87]
 «و از [گشایش و] رحمت خدا ناامید نشوید؛ [چرا] که جز گروه کافران، (کسی) از رحمت خدا ناامید نمی شود. »
و در جای دیگر می فرماید:

 «قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»[زمر/ 53]
 «بگو: «ای بندگان من که در مورد خودتان زیاده روی کرده اید، از رحمت خدا ناامید نشوید، [چرا] که خدا تمام آثار (گناهان) را می آمرزد؛ که تنها او بسیار آمرزنده [و] مهرورز است. »

4- از جمله عوامل دیگر افسردگی، تجربۀمستمر ناراحتی بود، قرآن کریم راه نفوذ برخی ناراحتی ها را که ممکن است عواملی مانند: نوع نگاه شخص به وقایع اطراف باشد را مسدود کرده است و می فرماید:
«عَسَی أَن تَکرَهُوا شَیئاً وَهُوَ خَیرٌ لَکمْ وَعَسَی أَن تُحِبُّوا شَیئاً وَهُوَ شَرٌّ لَکمْ وَاللّهُ یعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَاتَعْلَمُونَ»[بقره/216]
 «و چه بسا از چیزی ناخشنودید، و آن برای شما خوب است؛ و چه بسا چیزی را دوست می دارید و آن برای شما بد است. و خدا می داند، و شما نمی دانید. »

در زندگی روزمره، حوادثی اتفاق می افتد که ممکن است باعث ناراحتی انسان شود. خداوند می فرماید: در رابطه با این امور، ناراحتی به خود راه ندهید. چه بسا همین امر که به ظاهر موجب ناراحتی شما شده است، مصلحت شما در آن باشد. از آن جا که این بیان عام می باشد، فرد مومن باید نسبت به هر امر به ظاهر ناراحت کننده با دیدۀمثبت نگریسته و از گرفتار شدن در کمند غمگینی شدید رهایی می یابد.

5- عوامل جامعه شناختی مطرح شده نیز، از نگاه قرآن مخفی نمانده و با بیاناتی شیوا، انسان را از وارد شدن به آن محدوده باز داشته است و می فرماید:
 «وَلَنَبْلُوَنَّکمْ بِشَی ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالَّثمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» [بقره/ 155
] «و قطعاً [همه ] شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کاهشی در ثروت ها و جان ها و محصولات، آزمایش می کنیم؛ و به شکیبایان مژده ده. »

خداوند در این آیه عوامل امتحان بشر را باز می شمارد. عواملی که در صورت عدم ایمان شخص، باعث تنش در زندگی او می شود و فرد را به کام افسردگی فرو می برد، اما خداوند با تذکر به این نکته که این موارد برای امتحان و آشکار شدن افراد صابر است و جامعۀاسلامی را از ورود به اضطراب و افسردگی نجات می دهد.

6- از عوامل دیگر جامعه شناختی در بروز افسردگی، تجرد و خانواده های از هم گسسته است. در اسلام به موضوع ازدواج و تشویق به تشکیل خانواده اهتمام زیادی شده است و آن را عامل ثبات روانی و دور شدن از اضطراب می داند و می فرماید:
 «وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکم مِنْ أَنفُسِکمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْکنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکم مَوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذلِک لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکرُونَ» [روم/ 21]
 «و از نشانه های او این است که همسرانی از (جنس) خودتان برای شما آفرید، تا بدان ها آرامش یابید، و در بین شما دوستی و رحمت قرارداد؛ قطعاً در آن [ها] نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند. »


و ایات متعددے هستند کہ ما بہ ذکر این تعداد آیات اکتفا میکنیم.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۲۲
yousef bavi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.